Τα περισσότερα inline skates έχουν φρένο στο πίσω μέρος μιας μπότας (τακουνάκι).
Είναι ένας από τους πιο απλούς τρόπους σταματήματος στα rollers, αλλά εξακολουθεί να είναι τεχνικά δύσκολη για νεότερους skater. Χωρίζεται σε 4 φάσεις που είναι άμεσα συνεχόμενες και εξαρτώμενες για να μπορέσει να βγει ένα σωστό αποτέλεσμα .
Έτοιμη θέση (Ready position)
Κρατήστε τα πόδια παράλληλα, τα πέλματα ανοιχτά σε απόσταση όσο το πλάτος μιας μπότας και οι τροχοί να λικνίζονται ελαφρώς προς τα έξω .
Μην κοιτάτε προς τα κάτω ή προς τα εμπρός. Κρατήστε τα χέρια και τα μάτια σας επάνω στο δρόμο μπροστά και στην πλάτη σας όρθια.
Μη σκύβετε προς τα εμπρός. Η κλίση προς τα εμπρός θα μειώσει πραγματικά την ισχύ του φρένου.
Ψαλίδισμα (Scissors)
Τραβήξτε πίσω το αριστερό πόδι, λυγίστε βαθιά τα γόνατά σας και χαλαρώστε προς τα εμπρός το δεξί πόδι (με το φρένο) . Ανασηκώστε το δάκτυλο του παπουτσιού των φρένων, ασκώντας σταθερή πίεση στο φρένο, επεκτείνοντας το γόνατό σας.
Πόση απόσταση (προς τα εμπρός-προς τα πίσω) πρέπει να είναι το ψαλίδι; Κοιτάζοντας από το πλάι, δεν πρέπει να υπάρχει καμία επικάλυψη μεταξύ του τακουνιού στο μπροστινό πατίνι και του πρώτου τροχού του πίσω ποδιού. Για τους ψηλότερους ανθρώπους, αυτό μπορεί να είναι λίγο μεγαλύτερο ακόμα για να διασφαλίσετε ότι θα έχετε τις ίδιες γωνίες ποδιών.
Ολίσθηση (Slide)
Επίσης γνωστή ως φάση ελέγχου, η ολίσθηση είναι εκεί που εφαρμόζεται πρώτα το φρένο στο έδαφος. Είναι εξαιρετικά σημαντικό να παραμείνετε σε ένα καλό ψαλίδι ενώ ολισθαίνετε το φρένο, διατηρώντας με ακρίβεια τις άκρες σας και τη σχετική θέση κάθε πατινιού και του σώματός σας.
Το Κάθισμα (Sit)- ή πώς να σταματήσετε στα inline πατίνια χρησιμοποιώντας το τακουνάκι.
Το τελευταίο μέρος είναι το «κάθισμα».
Καθώς εφαρμόζετε το φρένο, “καθίστε” λίγο χαμηλώνοντας το πισινό σας. Πάλι δεν πρέπει να σκύβετε προς τα εμπρός! Το κάθισμα είναι αυτό που δίνει την πίεση πάνω στο τακουνάκι και παράγει την πραγματική δύναμη σταματήματος που ψάχνετε.
Φροντίστε να καθίσετε στα ισχία και ταυτόχρονα να τραβήξετε πίσω το αριστερό πόδι. Ουσιαστικά χρησιμοποιείτε το σώμα και το πόδι σας ως μοχλό για να οδηγήσετε το τακουνάκι στο έδαφος. Σημειώστε ότι τα πατίνια πρέπει να “κάθονται” πολύ ελαφρά προς τα έξω. Η διατήρηση αυτής της γωνίας σταθερή και αμετάβλητη είναι σημαντική.
Πράγματα που μπορεί να πάνε στραβά:
- Νιώθετε σαν να πέφτετε, συνήθως προς τα πίσω.
Αυτό οφείλετε στην κακή θέση του ψαλιδιού. Ένα από τα λάθη που κάνουν οι περισσότεροι άνθρωποι είναι ότι δεν ελέγχουν με ακρίβεια το ψαλίδι τους. Εάν αφήσετε το ψαλίδι σας να ανοίξει πολύ σε φάρδος, σχεδόν πάντα θα έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια ισορροπίας. Κρατήστε το ψαλίδι σας στενό και αρκετά μακρύ για να μην έχετε αυτό το πρόβλημα.
- Απώλεια ισχύος πέδησης / απώλεια ισορροπίας.
Αυτό προκαλείται συνήθως από το τακουνάκι που έρχεται σε επαφή με το έδαφος και οι skaters αφήνουν το άνω μέρος του σώματος και το αριστερό πατίνι να σέρνονται προς τα εμπρός σε σχέση με το φρένο φτέρνας. Στην ουσία πρόκειται για μια αποτυχία ελέγχου ψαλιδιού, αλλά προκαλείται από το ότι το δεξί πόδι επιβραδύνεται από το φρενάρισμα. Η λύση είναι να κρατήσετε το αριστερό πατίνι πίσω και να βεβαιωθείτε ότι το ψαλίδι σας μεγαλώνει σε μήκος ελαφρώς όταν κάθεστε.
- Δεν μπορείτε να μείνετε στην ευθεία.
Συχνά οι άνθρωποι που μαθαίνουν να φρενάρουν, στρίβουν προς τα δεξιά (ή αριστερά αν το φρένο σας βρίσκεται στο αριστερό πόδι). Και πάλι, αυτό είναι μια απώλεια ακρίβειας ελέγχου του ψαλιδιού. Και τα δύο πόδια πρέπει να ελέγχονται ενεργά και με ακρίβεια ανά πάσα στιγμή. Μια συμβουλή είναι να δείξετε τα δάχτυλα των ποδιών σας σε κάτι μπροστά σας για να σας βοηθήσει να τα κρατήσετε σε ευθεία γραμμή.
- Το φρενάρισμα δεν λειτουργεί όταν πηγαίνω πιο γρήγορα ή κατηφορικά.
Και πάλι, αυτό είναι ένα θέμα ακριβείας ελέγχου του ψαλιδιού. Καθώς πηγαίνουμε πιο γρήγορα, οι περισσότεροι άνθρωποι υποσυνείδητα είναι πιο νευρικοί. Αυτό θα κάνει το ψαλίδι σας να εκφυλιστεί, καθώς οι πιο νευρικοί είναι οι περισσότεροι από εμάς, τόσο ευρύτερα θέλουμε τα πόδια μας. Η λύση για αυτό το πρόβλημα είναι να εξασκηθείτε και να εξασκηθείτε πολύ. Το μεγαλύτερο μέρος αυτής της πρακτικής θα πρέπει να περιλαμβάνει την αύξηση της ταχύτητάς σας σταδιακά και την εξάσκηση στο επίπεδο έδαφος με ασφάλεια.
Οι λόφοι είναι δύσκολοι και θα ήταν καλό να μην επιχειρήσετε κάποιο λόφο (κατηφόρα) μέχρι να είστε σίγουροι ότι μπορείτε να το χειριστείτε. Ένα έχετε οποιαδήποτε αμφιβολία, οποιαδήποτε αδυναμία, καλύτερα να μην το δοκιμάσετε ακόμη. Να μην ξεκινήσετε ούτε καν από τη μικρότερη πλαγιά μέχρι να μπορέσετε να φρενάρετε με ασφάλεια και από κάθε ταχύτητα που μπορείτε στο επίπεδο έδαφος. Μία πιθανή λύση είναι να βρεθεί μια ασφαλής μικρή κατηφόρα με μια πολύ ομαλή κλίση και με ασφαλές-επίπεδο τελείωμα . Ξεκινήστε από κάτω, ανεβαίνοντας μόνο μερικά μέτρα. Με αυτόν τον τρόπο, αν κάτι πάει στραβά, μπορείτε απλώς να φτάσετε στο τελείωμα και δεν θα έχετε διανύσει ολόκληρο το λόφο για να κυλήσετε άσχημα ή και να πέσετε.
Προχωρώντας σε επίπεδο
Μπορεί να έχετε δει πολλούς προχωρημένους skate να φρενάρουν χωρίς το τακουνάκι και χρησιμοποιώντας άλλους τρόπους για να σταματήσουν. Στις πρώτες μέρες της καριέρας σας, θα σας συμβούλευα να κολλήσετε με το σταμάτημα με το τακουνάκι. Είναι μια ισχυρή και χρήσιμη στάση που θα σας “ελευθερώσει”, αλλά φυσικά υπάρχουν και μειονεκτήματα.
Το φρένο της φτέρνας (τακουνάκι) μπορεί να λειτουργήσει σαν δεκανίκι.
Μόλις οι skaters φτάσουν άνετα να το χρησιμοποιούν στην καθημερινότητα τους , θα έρθει μια στιγμή που το τακουνάκι είναι τόσο εύκολο στη χρήση και τόσο ισχυρό ώστε να αποθαρρύνει έντονα τους περισσότερους ανθρώπους να μάθουν να φρενάρουν με άλλους τρόπους. Σε κάποιο σημείο θα έρθει ο καιρός όπου πρέπει να προωθήσετε τον εαυτό σας για να μάθετε άλλους τρόπους φρεναρίσματος και σταματήματος , όπως το T-stop.
Το τακουνάκι παρεμποδίζει κάποια κόλπα
Μερικές φορές κάποια κόλπα φτέρνας – μύτης , σλάλομ κ.λπ., θα σας κάνουν να θέλετε να απαλλαγείτε από το τακουνάκι. Αυτό είναι φυσικό . Απλά θυμηθείτε να πατάτε μέσα στα όριά σας και να μην κατεβείτε λόφους ή να πηγαίνετε με μεγάλη ταχύτητα, εκτός αν έχετε εξασκηθεί και κατέχετε καλά έναν ικανό εναλλακτικό τρόπο σταματήματος .